Un exemplu de configurație a unui set de tobe extins

Oare există vreun baterist care să nu dorească să aiba posibilitatea de a crea o plajă cât mai extinsă de sunete? Cred că nu, indiferent de genul de muzică pe care îl abordează. Deși exista genuri muzicale ca Swing-ul (în Jazz), care nu necesită un bogat material ritmico-sonor, privit din punct de vedere al stilului și al necesității,  orice piesă adăugată la setul de tobe va spori atât posibilitățile și imaginația bateristului, cât și diversitatea sunetul general al orchestrei. Iată mai jos o prezentare a setului de tobe extins la care cântă fostul baterist de la Slipknot- Joey Jordison

#Pearl, #Paiste, #Remo, #Promark

 

 

La mulți ani Metodei de tobe!

Acum fix un an de zile anunțam cu mare bucurie lansarea Metodei de tobe „Trăiește prin ritm!”, apărută la Editura Muzicală București. Pentru cei ce  doresc să studieze acest instrument, cât și pentru profesorii care vor să predea tobe după o metodă complexă și completă, această carte poate fi o alegere excelentă, ce acoperă toate exercițiile necesare formării unui baterist modern, pornind de la nivelul zero – vezi pagina Despre Metoda de tobe . Cartea se găsește în continuare la magazinul Senia și la Librăria Eminescu – de unde poate fi cumparătă și online, apăsând Cumpăra acum.

metoda de tobe.jpg

Succes!

Așa se bate rock!

Tot răsfoind astăzi Internetul, am dat peste acest toboșar polonez excepțional, pe nume Daray Brzozowski. Mi-a plăcut mult ce am văzut și auzit la el, mai cu seamă faptul că este foarte exact, are un „drive”, o egalitate și o siguranță în execuție demne de menționat, în special la trecerile dintre părți. „Colorează” melodia cu diferitele cinele din componența setului său , toate lovite atunci când trebuie și cum trebuie, folosește breakuri inspirate si lovește tobele în felul cel mai potrivit pentru acest gen de muzică. Utilizează, de asemenea,  pedala dublă și pedala simplă, ambele atât în beat-uri rare cât si la viteză, cu egalitate și simț, atât din punct de vedere ritmic, cât si al intensitații sonore. În plus față de acest aspect, trebuie urmărit cum abordează acentele cântate la unison cu restul trupei, cum decide să le puncteze (premier cu cinel, toba mare cu cinel), cu măiestrie și talent!

Va invit să-l urmăriți în clipul de mai jos:

John Bonham – Biography

john-bonham-photo.jpg
Name: John Bonham
Born: May 31, 1948
Origin :Redditch, Worcestershire, England
Drums: Ludwig
Cymbals: Paiste
Drum Sticks: Vic Firth
Associated Bands:
Led Zeppelin

John Bonham

John Henry Bonham or “Bonzo” as we all know him was perhaps the best drummer ever. Born on the 31st of May 1948 in Redditch, Worcestershire, England, Bonzo was the most iconic drummer of all time and a drumming great like him surely deserved to be in perhaps the greatest rock band of all time. With that being said, John Henry Bonham was part of the English rock band Led Zeppelin. Let us recap his earlier days on how he started out and came to be one among the drums shall we? Bonzo started off with by playing his first drum kit made up of coffee tins and some old containers. As a child, John was largely influenced by drummers like Buddy Rich and Gene Krupa. Bonzo was given a snare drum from his mother when he was hardly ten years of age. He was thrilled when he got his hands on his first ever, proper drum kit at the age of fifteen. As a kid, John never took any drumming lessons, however, during his late teenage years, he was known to ask renowned drummers and even drumming teachers for their advice. 1964 witnessed John join his first band ever, Terry Webb and the Spiders. This also helped him meet his future wife, Pat Phillips.

Citește mai mult

Tot ce trebuie sa știți despre cinele

cursuri de tobe.jpg

Vă vorbesc astăzi despre cinele,  încercând să răspund la majoritatea întrebarilor legate de acestea.

Numărul cinelelor adăugate la setul de tobe poate fi destul de mare  în funcție de preferințele si posibilitățile toboșarului, fiecare dintre ele  având o sonoritate unică.  Ele se împart în mai multe categorii, în funcție de scopul pentru care au fost create. Dimensiunile lor se referă diametru, și se măsoară în inci. Grosimea lui crește de la margine și până la gaura de prindere din centru. Materialele din care ele sunt confecționate sunt bronzul,   alama (aliaj de cupru și zinc) și, mai rar, nichel-argint. În mod tradițional se folosește bronzul, obținut prin amestecarea unei părți de cositor cu 4 părți de cupru.

Un filmuleț despre cum se fabrică cinelele în zilele noastre puteți urmări aici:

Anatomia cinelului

 

Există 3 porțiuni importante în structura unui cinel:

  • Clopotul (sau partea bombată din jurul găurii din centru)
  • “Arcul” sau corpul cinelului
  • Marginea

cymbal.jpg

În funcție de locul și modul in care este lovit, sunetul cinelului este diferit:  o lovire fermă, în margine, crează un efect de explozie; o lovire în clopot crează un efect sonor apropiat de sunetul clopotului (de unde și numele);  lovirea  în mijoc cu capătul bățului este indicată atunci când dorim un efect de acompaniament.

Tipuri de cinele

În principal exista 5 categorii de cinele, pe care le enumăr mai jos:

  • Cinel Crash
  • Cinel Ride
  • Cinel Splash
  • Cinel China
  • Cinele sau capace pentru fuss-cinel

Cinelul Crash

crash cymbal.jpg

Când cineva se gândește cum sună un cinel, se gândește întotdeauna la un cinel crash (cinel de explozie). Sunetul  lui e puternic, și a fost adâugat la setul de tobe pentru a puncta accentele importante în cadrul unei melodii – precum încheieri de fraze muzicale, opriri sau treceri dintr-o parte a piesei  în alta. Cinelele crash variază ca dimensiuni, de la 8” și până la 24”, ele schimbându-și  înălțimea sonoră  și durata de sustain (vibrație) , de la cel mai mic la cel mai mare, în mod drastic. Variază, de asemenea și în grosime, tonurile mai luminoase avându-le cinelele mai subțiri. În mod clasic, un cinel crash pentru începători, poate varia ca dimensiune între 14” și 18”. Ocazional, un set de tobe pentru începători poate avea un cinel crash, iar pe lângă el, un alt cinel  ride, care poate funcționa în două moduri crash/ride,  în funcție de modul de lovire, acesta rămânând însă un compromis.  În general, cinelul crash este plasat în stânga setului de tobe, iar în afară de anumite momente nemăsurate (coroane), se lovește împreuna cu toba mare.

Cinelul Ride

ride cymbal.jpg

În mod normal, acesta este cel mai mare cinel din tot setul (dar nu întotdeauna), și este plasat în dreapta, deasupra cazanului (tom tomului 3). Destinația lui este diferita de cea a crashului, fiind utilizat pentru a “ține ritmul”, având același scop ca și fuss-cinelul.  Spre exemplu, pentru diversitate, într-o melodie, se poate bate ritmul la strofă pe fuss-cinel, iar la refren sau solo pe cinelul ride. Sunetul ride-ului este bogat, tinzând să aibă cel mai mult sustain (lungime a sunetului în vibrație) dintre toate celelalte cinele. Dimensiunile lui variază între 20” și 26”, cele mai mari, de 26” fiind foarte rar întâlnite. Depinzând foarte mult de locul în care este lovit, cinelul ride poate genera diverse sonorități, fiind foarte versatil din punct de vedere sonor.  Din nou, cinelele mai subtiri dau un sunet mai luminos, mai strălucitor și mai curat, iar cele mai groase, un sunet mai intunecat, cu o lungime a sunetului mai mare.

Cinelul Splash

splash cymbal.jpg

Este utilizat la fel  ca și un cinel crash, pentru a puncta anumite momente ale piesei, însa scopul lui este de a crea  efecte speciale, putând apărea în pattern-uri  de breakuri (filluri) în combinatie cu tomurile sau alte elemente componente  ale setului. Este mic și subțire, iar sunetul său este ascuțit si scurt. Dimensiunile lui se încadrează în general între 6” și 13”.

Cinelul China

china cymbal.jpg

Acest cinel este recunoscut dupa marginile sale îndoite, sunetul lui fiind exploziv ca cel al unui crash, fiind însă ceva mai zgomotos și mai apropiat de sonoritatea gongurilor orientale. Designul său este  apropiat de acestea, de unde și numele de cinel “China”. Dimensiunile lor variază undeva între 8” si 27”.

Capacele fuss-cinelului

high hat.jpg

Acestea stau împreună așezate pe un stativ special, prevăzut cu tija și pedală, putând fi batute atât cu bețele, căt și între ele, cu pedala.  Cinelul care se montează deasupra are în general înscripționat pe el cuvântul “top”, iar cel care se montează dedesubt, cuvântul “bottom”. Cinelul de deasupra este un pic mai greu decât cel de dedesubt, și este prins printr-un dispozitiv format dintr-o nucă și un șurub denumit “fluture”, pe tija stativului. Fuss-cinelul, alături de toba mare si toba mică, este un element principal al setului de tobe, pe el executându-se o parte a ritmului propriu-zis. Când este bătut închis, sunetul  său poate fi de la moale la agresiv, în funție de modul lui de lovire (pe margine ca la rock, sau în mijloc, cum este folosit în alte genuri de muzică mai putin agresive), depinzând totodată și de modul de construcție al capacelor (cinelelor). Un alt mod de a folosi  fuss-cinelul este de a-l lovi semideschis, prin eliberarea pedalei, concomitent cu lovirea lui cu bățul, acest mod de lovire generând un sunet mai lung și sporind bogăția sonoră a ritmului, mai ales la rock, unde este folosit semideschis în permanență, sau in alte genuri muzicale unde se deschide doar pe anumiți timpi. Dimensiunile capacelor de fuss-cinel se încadrează între 13” și 16”.

Pe lângă aceste 5 categorii de bază, mai există și alte tipuri de cinele, acestea rămânând însă cazuri particulare, adăugate fiind la setul de tobe din dorința instrumentistului  de a îmbogăți sunetul general al bateriei, pentru a crea o amprentă personală, un sound propriu, o plajă mai mare de sunete. Menționez aici cinelele decupate (cu găuri) sau cele în spirală, plus diversele combinații ale acestora (cinel peste cinel, etc.), ori cinelele mute pentru studiu.

lectii de tobe.pngcurs de tobe.jpgcursuri de tobe.jpgdrumming.jpg

Așadar, ținând cont de toate aceste informații, va puteți evalua acum nevoile, în funcție de genul muzical pe care doriți să-l abordați, precum și de gustul personal pentru un anumit sunet al pachetului de cinele pe care doriți să le achiziționați.

Menționez în final cele mai cunoscute branduri ale constructorilor de cinele, într-o ordine aleatoare:  Zildjian, Sabian, Paiste, Meinl, Istambul, Bosphorus.  Fiecare brand fabrică un număr mare de serii de cinele, acestea variind ca preț, în funcție de nivelul pentru care au fost create (începător, semi-profesional sau profesional), cele scumpe având evident un sunet mai bun și o rezistență mărită în timp.  Iată câteva exemple:  Zildjian Avedis, Zildjian K,  Zildjian ZHT,  SABIAN HHX, SABIAN AAX, SABIAN B8, Paiste Alpha, Paiste 2002, Paiste Pst  și multe altele.